19 Μαρ 2008

Άρης Ρέτσος: Ο ηθοποιός!









Δεν ξέρω αν το όνομα Άρη Ρέτσος*, λέει σε όλους κάτι. Για την ακρίβεια το θεωρώ απίθανο. Κι όμως οι περισσότεροι απο μας, τον είχαμε δει, αν μη τι άλλο, να παίζει κάποτε στην Αστροφεγγιά, τον Πασπάτη. Ο Άρης Ρέτσος είναι απ' τους μεγαλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, αν όχι ο μεγαλύτερος. Κι αυτό δεν είναι δική μου άποψη, αλλά της Έλλης Λαμπέτη, η οποία δήλωσε συνεπαρμένη απ' το ταλέντο του, όταν έπαιξαν μαζί:



"... Ξέρεις πόσο εύκολο πράγμα είναι να είσαι καλός ηθοποιός; Παίρνεις ένα κείμενο και το μελετάς. Γνωρίζεις και τι συμβαίνει γύρω σου, στο έργο. Κάποια στιγμή απευθύνεις το λόγο σε κάποιο πρόσωπο. Αυτό το πρόσωπο πρέπει να σου απαντήσει σαν να 'χει πρωτακούσει αυτή τη λέξη που του λες, σαν να μην την ξέρει από το κείμενο. Αν αντιδράσει έτσι, σαν να 'ναι απροετοίμαστος, σαν να διαλέγει τα λόγια που θα πει, αυτόματα, εξαιτίας όλου αυτού του μηχανισμού, παίζει καλά. Είναι καλός ηθοποιός... Ο Άρης Ρέτσος είναι είκοσι τριών ετών, αλλά μεγάλος ηθοποιός..." (από το βιβλίο του Λευτέρη Παπαδόπουλου "Ζω από περιέργεια", εκδ. Καστανιώτης).



Ο ίδιος επέλεξε όμως να μην εξαργυρώσει την επιτυχία του δίπλα της, αλλά να έχει μια πορεία μακριά απ' τα φώτα της δημοσιότητας, αφοσιωμένος στο θέατρο και ειδικότερα στο αρχαίο δράμα, με το οποίο ασχολήθηκε με ένα τρόπο πραγματικά μοναδικό. Γιατί ο κύριος Άρης Ρέτσος, δεν ξεχωρίζει απλώς επειδή παίζει αρχαίες τραγωδίες απ' τα πρωτότυπα κείμενα, ούτε επειδή η ερμηνεία του είναι συγκλονιστική. Ο κύριος Ρέτσος, για μένα, ξεχωρίζει επειδή κατάφερε κάτι που δεν έχει ξαναγίνει: να κάνει τη φωνή του να ηχεί σαν ολόκληρο το χορό μιας αρχαίας τραγωδίας!!! Αυτή δεν είναι απ' τις καταστάσεις που μπορώ να σας την περιγράψω με λέξεις. Πρέπει να τον δει κανείς με τα ίδια του τα μάτια, ν' ακούσει αυτή τη φωνή, για να καταλάβει. Πριν αρκετούς μήνες, είχα την τύχη να τον παρακολουθήσω απ' τα πρώτα καθίσματα ενός μικρού θεάτρου να το κάνει. Εκεί που μιλούσε ως ένα πρόσωπο μιας τραγωδίας, ολοκλήρωνε τη φράση του κι έπειτα άκουγες απ' το λαρύγγι του να να βγαίνουν οι φωνές μιας ολόκληρης ομάδας σεβαστών γερόντων. Το θυμάμαι ακόμα κι ανατριχιάζω. Δεν έχω ξαναδεί κάτι παρόμοιο κι ο ίδιος σε μια απ' τις ελάχιστες συνεντεύξεις του, είχε πει, ότι το πέτυχε χάρη στο διαλογισμό και ειδικότερα, χάρη στην ενασχόλησή του με το τάι τσι τσουάν** (την τέχνη του ανώτατου ορίου). Εγώ νομίζω ότι το πέτυχε χάρη στην αφοσίωση του στην αρχαία ελληνική τραγωδία και στο τεράστιο ταλέντο του.


Η ζωή έκανε τους δρόμους μας να συναντηθούν για λίγο, κάποιες σκόρπιες φορές, που θα 'χω να θυμάμαι. Βρεθήκαμε κάποτε στα Εξάρχεια... Πιτσιρίκα εγώ κι εκείνος φτασμένος ηθοποιός, που είχε παίξει ήδη στους "Απέναντι" με τη Λιβανού, στο "Επικίνδυνο παιχνίδι (Η Αναμέτρηση)" με τη Λάσκαρη κτλ κτλ. Ανταλλάξαμε τυχαία μερικές κουβέντες και μ' εντυπωσίασε η απλότητα του. Πολλά χρόνια μετά, τον είδα στο θέατρο κι έπειτα, για μια φορά, μιλήσαμε στο τηλέφωνο... Χαμογέλασα όταν με ρώτησε, αν έχουμε ξανασυναντηθεί, αφού βεβαίως εκείνη τη στιγμή δεν με έβλεπε (κι εννοείται ότι και να με έβλεπε, αποκλείεται να με θυμόταν).


-"Γιατί με ρωτάτε;"


-"Η φωνή σας μου λέει κάτι... Δεν ξεχνάω φωνές..."



Εγώ τι να πω για τη δική σας φωνή κύριε Ρέτσο;



*Αν δεν τον έχετε δει ακόμη ή δεν μπορέσατε να τον δείτε, στο "Αίμα Κακό" που πρωταγωνίστησε πρόσφατα, αξίζει να τον ακούσετε στην ηχογραφημένη παράσταση, "Αντιγόνη Σοφοκλέους" (δόθηκε το Μάιο του 1995 στο θέατρο "Σφενδόνη"), που κυκλοφορεί απ' τις εκδόσεις ΚΟΑΝ.



**Για το τάι τσι τσουάν, μπορείτε να μάθετε περισσότερα στο http://www.taichi.gr/. Υπάρχουν κι άλλοι ενδιαφέροντες σύνδεσμοι, αλλά σας προτείνω έναν για αρχή... Έτσι απλώς για να πάρετε μια ιδέα.














25 σχολια:

Artanis είπε...

Καλησπέρα Κυρά του φεγγαριού, πραγματικά με πιάνεις αδιάβαστη...Το μόνο σίγουρο είναι ότι τον έχω δει κάπου, αλλά δεν μπορώ να τον ανακαλέσω στη μνήμη μου...Έχεις γνωρίσει πολλά άτομα όμως, και μάλιστα αξιόλογα..., αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον, είμαι σίγουρη οτι θα ακολουθήσουν πολλά όμορφα ποστ...Ανυπομονώ να τα διαβάσω...Καλό βράδυ...

Thalassini είπε...

Καλημέρα Φεγγαρένια.Ομολογώ οτι σαν όνομα δεν μου λεεί κάτι, όμως η αναφορά οτι έπαιξε στην Αστροφεγγιά κάτι μου έκανε κλικ.
Πολύ όμορφο το αφιέρωμά σου και σημαντικό για έναν άνθρωπο με μια τέτοια πορεία.

Φιλιά πολλά και καλημέρα!

βασίλης είπε...

Την Αστροφεγγιά την θυμαμαι αλλά όχι τον ηθοποιό και τον ρόλο του. Μπράβο όμως που κάνεις αναφορά και σε ηθοποιούς που δεν προβάλλονται από τα ΜΜΕ. Καλημέρα

Madame de la Luna είπε...

Artanis καλημέρα. Καθόλου αδιάβαστη δεν σε πιάνω. Δεν είναι εύκολο να τον θυμηθείς, γιατί είναι εντελώς αντιστάρ. Κι αν δεν τον δεις στο θέατρο, δεν υπάρχει περίπτωση να τον δεις αλλού. Μακάρι να τον είχα γνωρίσει περισσότερο. Λίγες φορές τον συνάντησα μόνο, αλλά κι αυτό είναι κάτι. Όσο για τα post κι εγώ χαίρομαι όταν σας αρέσουν, μιας και τα θέματα με τα οποία ασχολούμαι, είναι αυτά που μ' ενδιαφέρουν πραγματικά.

Μιας που δεν προβάλλεται ο ίδιος Θαλασσινή, είπα να βοηθήσω εγώ λιγάκι, γιατί πραγματικά θεωρώ κρίμα να τον ξέρουν οι Γερμανοί για παράδειγμα, μέσα απ' τη δουλειά του στην αρχαάι τραγωδία και να μην τον ξέρουμε εδώ στην Ελλάδα. Καλή σου μέρα γλυκειά μου...

Βασίλη μου, σε κείνον αξίζει το μπράβο. Αν μπορούσα να σας έδειχνα τι κάνει μ' αυτή τη φωνή, θα καταλαβαίνατε περισσότερο γιατί τον θαυμάζω τόσο. Είναι σαν να συνάντησα κι εγώ μια φορά στη ζωή μου, ένα άτομο με δυνάμεις πέρα απ' τις ανθρώπινες κατά κάποιο τρόπο, και με ταλέντο που πραγματικά, δεν χωράει σε λέξεις. Καλημέρα και σε σένα.

Artanis είπε...

Στην τηλεόραση δεν πάιζει καθόλου; Μόνο στο θέατρο έχει πάιξει ή παίζει; Πάντως πρέπει να είναι πολύ χαμηλών τόνων άνθρωπος, αφού δεν ακούγεται καθόλου, και δεν ακολουθεί το σύσημα που ακολουθούν άλλοι άσημοι και διάσημοι συνάδελφοί του...

roadartist είπε...

Απίστευτος!
Δεν τον γνωρίζω..αλλα εντυπωσιαστηκα πραγματικα!
Μπράβο για την ανάρτηση, με τρελαίνει να διαβάζω αφιερώματα σε τέτοιους ανθρώπους που επιλέγουν το δύσκολο δρόμο και κάνουν τη διαφορά!..Να σαι καλα!

Madame de la Luna είπε...

Artanis,όχι. Καθόλου τηλεόραση δεν κάνει. Και καμία εμφάνιση σε εκπομπές. Μόνο θέατρο παίζει και ως επί το πλείστον αρχαίες τραγωδίες απ' το πρωτότυπα κείμενα (και συχνά ακόμα κι εκεί, εμφανίζεται φορώντας μάσκα). Πριν λίγες μέρες όμως είχε παίξει εδώ στην Αθήνα, στο "Αίμα Κακό", σε μια performance εμπνευσμένη από το βιβλίο «Μια εποχή στην Κόλαση» του Α. Ρεμπό. Και φυσικά ήταν κα-τα-πλη-κτι-κός!

Roadartist, ένα μόνο θα σου πω: δεν έχω αισθανθεί ποτέ ξανά την ανατριχίλα που με διαπερνούσε, όταν τον έβλεπα να παίζει. Είναι τόσο φτωχές οι λέξεις, αληθινά, μπροστά στο ταλέντο του και στις ικανότητες του. Έχω δει αρκετές καλές παραστάσεις, αλλά κάθε δική του είναι μυσταγωγία. Να 'σαι καλά που περνάς. Χαίρομαι...

Ανέστης Μ. είπε...

Πάντα διαφωτιστικά τα κειμενά σου μανταμ ντε λα λούνα. Θα κοιτάξω να μάθω για τον Ρέτσο, απ'ό,τι λες φαίνεται μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση. Απ'τους καλλιτέχνες που μένουν πιστοί στην αξιοπρέπεια τους και δεν την ξεπουλάνε στην πρώτη ευκαιρία..
Την καληνύχτα μου.

Μαρια Νικολαου είπε...

Ενδιαφερουσα εγγραφή..
Πραγματικα δε τον ήξερα , ή μπορει και να τον ήξερα αλλα ονοματα δεν συγκρατω ποτε..
Καλημερα να εχεις

Madame de la Luna είπε...

Ανέστη Μ., πάντα ευγενικός. Σ' ευχαριστώ. Αν ακούσεις το cd της παράστασης του θα καταλάβεις πολύ περισσότερα, απ' όσα εγώ μπόρεσα να σας μεταφέρω εδώ.

Μαρία, αυτό με τα ονόματα το έχω κι εγώ και με δυσκολεύει στην καθημερινή μου ζωή. Το κατανοώ πλήρως. Καλή σου μέρα. Θα τα ξαναπούμε...

Thalassini είπε...

Kαλημέρα καλημέρα!! Τέλειωσα με οικοκυρικά μου και είπα να πω ένα γεια!!

φιλιά πολλά!

Madame de la Luna είπε...

Καλώς τη! Καλά έκανες και πέρασες. Ελπίζω να πέτυχε το δείπνο.. Ξέρεις εσύ.

Ανώνυμος είπε...

Έχει κάτι από Αντωνέν Αρτώ η πορεία του το παιξιμό του η μορφή του.Τον έχω συναντήσει παλιά ,ξέρω για τη δουλειά του,έχω δεί ταινίες που πρωταγωνιστεί,όμως αυτό που δεν έχω δεί και στην πρώτη ευκαιρία θα δώ είναι :Τραγωδία στα αρχαία,εκεί λένε είναι κορυφή,ίσως Αίαντα,που του πάει γάντι.
Κυρά του φεγγαριού:φέγγε μου να περπατώ.

Madame de la Luna είπε...

Ector, χαίρομαι που τον ξέρεις. Βεβαίως έχει παίξει Αίαντα και μάλιστα αρκετές φορές. Είσαι σωστά πληροφορημένος. Γενικώς έχει δουλέψει περισσότερο με τις τραγωδίες του Σοφοκλή ("Αντιγόνη", "Αίας", "Οιδίπους Τύραννος", "Ηλέκτρα")και μέχρι πρόσφατα, όταν και αν χρησιμοποιούσε μετάφραση, προτιμούσε τα κείμενα του Γρυπάρη. Του αρέσει βέβαια να ερμηνεύει κυρίως απ' το πρωτότυπο. Σου εύχομαι να καταφέρεις να τον δεις όντως, σε κάτι τέτοιο. Σίγουρα θα το θυμάσαι για χρόνια, μετά. Χαίρομαι που πέρασες...

Artanis είπε...

Kαλησπέρα Κυρά του φεγγαριού...

Madame de la Luna είπε...

Καλή σου μέρα Artanis. Ελπίζω αυτή η βδομάδα για σένα, να είναι εντελώς διαφορετική απ' την προηγούμενη.

Madame de la Luna είπε...

H παράσταση του κυρίου Ρέτσου "Αίμα Κακό", επαναλαμβάνεται αυτές τις μέρες, στο θέατρο "Πορεία". Για περισσότερες πληροφορίες http://www.myspace.com/aimakako

Unknown είπε...

www.myspace.com/aimakako

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα κι από κάποιον που έπεσε πάνω σ'αυτό το post τόσο τυχαία όσο τυχαία "ξαναβρήκε" τον κ. Ρέτσο μετά από αρκετό καιρό και έχοντας δει μόνο τους "Απέναντι". Αφορμή γι'αυτό υπήρξε κάποιος άγνωστος φίλος και ιδιοκτήτης video club στη Νίκαια, ο οποίος με έκανε να επανεξετάσω την "περίπτωση Ρέτσου". Έτσι διανύω περίοδο εντοπισμού υλικού σχετικού με τη δουλειά του έχοντας καταφέρει να βρω μόνο την "Αστροφεγγιά" και το cd της Αντιγόνης.

Ωστόσο (μετά την κατάθεση :) ) θα ήθελα να σε ρωτήσω μερικά πράγματα σχετικά με το "Αίμα Κακό" κυρίως γιατί απ' ό,τι καταλαβαίνω γνωρίζεις τη δουλειά του και σίγουρα μερικά πράγματα παραπάνω για τον ηθοποιό (ίσως και τον άνθρωπο) Ρέτσο. Αλλά και γιατί το είδα μόνος μου και στο online Αθηνόραμα οι γνώμες του κοινού εκτείνονταν από διθυράμβους μέχρι "κατινίστικα" σχόλια ή σχόλια του τύπου: "Μην πάτε. Τελεία."

Νομίζω στο σημείο αυτό θα ήταν χρήσιμο να αναφέρω ότι ΔΕΝ έχω διαβάσει το βιβλίο του Rimbaud και είμαι αρκετά σίγουρος ότι θα βοηθούσε στο να μπω πιο βαθειά στην παράσταση. Έτσι μέχρι να το διαβάσω (το οποίο πιστεύω θα γίνει αρκετά σύντομα γιατί το μικρόβιο έχει ήδη μπει και το νιώθω πολύ δραστήριο. χαχα) θα ήθελα τη γνώμη σου για δύο ζητήματα.

Το πρώτο έχει να κάνει με τη φωνή του και τον τρόπο της απαγγελίας. Για ποιο λόγο ακουγόταν τόσο "αποσπασματική"; Σχεδόν διακοπτόμενη...Ίσως να έχει κάποια σχέση με το λόγο του Rimbaud αλλά όπως σου είπα και παραπάνω, θα χαιρόμουν να ακούσω και μια δεύτερη γνώμη. Και το δεύτερο σημείο είναι το τέλος. Δεν ξέρω αν θα ξαναπαιχτεί η παράσταση κι επειδή δε θέλω να κάνω το σχόλιο μου αρνητικά υπερήφανο για το spoiler, θα σε ρωτήσω με μια δόση...μυστηρίου. Θα χαρακτήριζες το τέλος σαν μια "ειρωνική δήλωση" τόσο ως προς το κοινό όσο και ως προς τον ίδιο τον ηθοποιό; Χωρίς να αναφέρεται(ομαι) απαραίτητα ΣΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ηθοποιό ή ΣΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ κοινό.

Δε θέλω να συνεχίσω άλλο γιατί πολύ φοβάμαι ότι μπορώ να το κάνω :) Απλά θέλω να πω ότι ένα μεγάλο μέρος αυτού του εκτενούς post είναι αφανές και πηγάζει από τον ενθουσιασμό που νιώθει κανείς όταν "ανακαλύπτει" κάποιον άνθρωπο διαφορετικό και πραγματικά αξιόλογο.

Αν έφτασες μέχρι εδώ Madame de la Luna, σίγουρα θα έχεις συνέλθει τoυ αρχικού σοκ από την έκταση του post. Ελπίζω, ωστόσο, στην κατανόησή σου όπως και των φίλων αναγνωστών του blog και θα χαρώ πολύ να διαβάσω τις σκέψεις σου πάνω στις "απορίες" μου αλλά και στην παράσταση γενικότερα.

Μέχρι τότε...καλό βράδυ...

Υ.Γ. Οι υποψίες ότι το myspace του aimakako παρακολουθείται-ανανεώνεται από τον κ. Ρέτσο είναι βάσιμες;

Ανώνυμος είπε...

Υπαρχει αυτο το διακοπτομενο που λες γιατι ο Ρετσος σε αντιθεση με τους καραγκιοζηδες που ουρλιαζουν χωρις κανενα νοημα χρησιμοποιει την μετρικη.για να σε βοηθησω σου λεω οτι μετρικη ειναι ο ρυθμος που ακολουθεις στον λογο και ειναι συγκεκριμενος.οι μετρικες ειναι πολλες αλλα παντα υπαρχει ενα σγκεκριμενο μοτιβο

Madame de la Luna είπε...

Ανώνυμε σ' ευχαριστώ για την επεξήγηση. Η κουβέντα αυτή, είχε συνεχιστεί και σ' άλλη άσχετη ανάρτηση, αλλά ειλικρινά δεν θυμάμαι που, αυτή τη στιγμή. Είδα αργά το σχόλιο σου, αλλά δεν έχει σημασία. Αυτά που έγραψες εσύ είναι τα ουσιαστικά κι όχι η δική μου απάντηση.

llachar είπε...

εγώ για να πω την αλήθεια έπεσα μέσω της αναζήτησης στο google σ' αυτο το post. έψαχνα για αυτόν τον ξεχωριστό ηθοποιό. εγώ ειμαι πιο μικρός, δεν τον θυμάμαι στην τηλεόραση. είχα διαβάσει μια συνεντευξη του και με παρακίνησε να δω το αίμα κακό(είχα υπόψιν και τον rimbaud).δεν μπορώ να πω πως συγκλονίστηκα.κάτι ότι ήταν πολυ πειραματικό για μένα κάτι ο ρεμπώ κάτι η ηχογραφημένη ερμηνεία και το δυσερμήνευτο σκηνικό. το ταλέντο στην κίνηση και στον χρωματισμό της φωνής ήταν έκδηλο. ο πραγματικός συγκλονισμός ήρθε όταν σχεδόν τυχαία ανακάλυψα την αντιγόνη του. δεν έχω λόγια..ιερό δέος.

Madame de la Luna είπε...

Dirdawuth, καλώς ήρθες. Τώρα είδα το σχόλιο σου και σ' ευχαριστώ πολύ που έγραψες εδώ την άποψη σου ειλικρινά και απλά. Ελπίζω να τα ξαναπούμε.

Διάττων είπε...

Αν μας λέει κάτι τ' όνομά του; Μα και βέβαια! Έχω δει τις ταινείς "Οι Απέναντι" και "Μανία". Μιλάμε για ερμηνεία και στις δύο! Δε χρειάζεται λοιπόν να πω κάτι άλλο! Και μόνο που διάλεξε να πορευτεί στο δύσκολο δρόμο της Τέχνης, και με τον εξαίρετο τρόπο που το κάνει, αυτό λέει πολλά!

Καλή Κυριακή εύχομαι...

Madame de la Luna είπε...

Diatton, καλώς ήρθατε. Τα γνωστά για αρχή. Άργησα να δω το σχόλιο σας. Αλλά όταν το διάβασα χάρηκα, γιατί εσείς καταλαβαίνετε χωρίς να χρειαστεί οι δικές μου φτηνές λέξεις να εξηγήσουν αδέξια, οτιδήποτε, για τον κύριο Ρέτσο. Ελπίζω να τα ξαναπούμε.

Καλό απόγευμα.

Related Posts with Thumbnails