6 Ιουλ 2008

Ανδαλουσιανός σκύλος

 ...








Μιας που ανέφερα στο προηγούμενο post τον Μπουνιουέλ και την γοητεία που ασκούσε και σε κείνον η αυτοκτονία του σκορπιού όταν περικυκλώνεται από φωτιά, σκέφτηκα να σας παραθέσω σήμερα ένα απόσπασμα που αφορά ίσως την πιο πρωτοποριακή σουρεαλιστική ταινία που γυρίστηκε ποτέ: τον "Ανδαλουσιανό σκύλο". Ο ίδιος ο Μπουνιουέλ στην αυτοβιογραφία του που κυκλοφορεί με τίτλο: "Η τελευταία πνοή", απ' τις εκδόσεις "Οδυσσέας", σε μετάφραση της Μαρίας Μπαλάσκα, αφιερώνει ένα ολόκληρο κεφάλαιο σ' αυτή την ταινία, αλλά εγώ επέλεξα ένα άλλο απόσπασμα που αφορά όχι μόνο αυτό το δημιούργημά του, αλλά συνολικά τη σχέση του με τα όνειρα, ίσως γιατί τελευταία κάτι γίνεται με τα όνειρά μου κι αισθάνομαι ότι μπαίνω σε μια ενδιαφέρουσα περιπέτεια. Γράφει λοιπόν ο Μπουνιουέλ:

"Αν μου 'λέγαν: σου μένουν είκοσι χρόνια ζωής, πως θα 'θελες να περάσεις το κάθε εικοσιτετράωρο που σου απομένει να ζήσεις; Θα απαντούσα: δώστε μου δυο ώρες ενεργητικότητας και είκοσι δύο ώρες για να ονειρεύομαι υπό την προϋπόθεση ότι θα μπορώ να θυμάμαι -γιατί το όνειρο δεν μπορεί να υπάρξει παρά μόνο μέσα από τη μνήμη που το τρέφει.

Λατρεύω τα όνειρα, ακόμη κι όταν είναι εφιάλτες, όπως συμβαίνει συνήθως με τα δικά μου. Τα όνειρά μου είναι διαρκώς σπαρμένα από εμπόδια, που τα συναντώ ξανά και ξανά. Αλλά το ίδιο μου κάνει.

Αυτός ο τρελός έρωτας για το όνειρο, για την απόλαυση του να ονειρεύομαι τελείως απαλλαγμένος από οποιαδήποτε ανάγκη για εξήγηση, είναι ένα από τα βαθιά αισθήματα που μ' έφεραν κοντά στο σουρεαλισμό. Ο "Ανδαλουσιανός σκύλος" γεννήθηκε από τη συνάντηση ενός ονείρου μου με ένα όνειρο του Νταλί. Αργότερα εισήγαγα όνειρα στις ταινίες μου, προσπαθώντας να αποφύγω τον λογικό κι επεξηγηματικό ρόλο που παίζουν συνήθως. Μια μέρα είπα σ' ένα μεξικανό παραγωγό -που όμως δεν του άρεσε καθόλου το αστείο μου: "Αν η ταινία βγει πολύ μικρή, θα βάλω μέσα ένα όνειρο" .

Εννοείται ότι σας προτείνω να διαβάσετε ολόκληρο το αξιόλογο αυτό βιβλίο και βέβαια όσοι δεν έχετε δει την ταινία, μπορείτε απλά να κάνετε κλικ στο http://www.cinemanews.gr/v5/classic.php?n=2133 και σίγουρα θα μάθετε περισσότερα... 
















Related Posts with Thumbnails