24 Μαΐ 2010

Μάνος Ξυδούς και Μουσικές Ταξιαρχίες

...

...


Οι “Μουσικές Ταξιαρχίες” πήγαν στις 12 Απριλίου (νομίζω) του 1980 να παίξουν στην Καρδίτσα, αλλά μετά το τέλος της συναυλίας η αστυνομία τους συνέλαβε και μετά από τρεις ημέρες δικάστηκαν για εξύβριση των θείων, της δημόσιας αρχής και του κράτους και καταδικάστηκαν σε 54 μήνες φυλακή (14 ο Τζιμάκος και από 8 οι υπόλοιποι). Αυτό το γεγονός, έστρεψε το ενδιαφέρον του καλλιτεχνικού κόσμου (μάζεψαν υπογραφές για το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης), αλλά οι κρατικές επεμβάσεις εις βάρος του γκρουπ, συνεχίστηκαν με αποτέλεσμα να διακοπούν τα lives του στο “Αχ Μαρία” και να οργιάσει η αντιπολίτευση για να καταργηθεί επιτέλους η λογοκρισία σ’ αυτή τη χώρα. Μεγάλος ντόρος!!!! Φυσικά καταλαβαίνετε ότι οι εταιρίες δεν έμειναν άπραγες. Όταν οι “Μουσικές Ταξιαρχίες” αθωώθηκαν πανηγυρικά από το Εφετείο, μπήκε σε τροχιά και ο πολυαναμενόμενος δίσκος τους, ο οποίος ναι μεν λογοκρίθηκε στα επίμαχά του σημεία, ναι μεν δόθηκε εντολή από την Εισαγγελία Αθηνών να κατασχεθούν όλα τα αντίτυπα που κυκλοφορούσαν στην αγορά, αλλά αυτό απεδείχθη ότι ήταν η καλύτερη διαφήμιση, διότι παρ’ όλα τα μέτρα που ελήφθησαν από τις αρχές, ο δίσκος σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων.










Μουσικές Ταξιαρχίες - κυκλοφορία δίσκου 1982 
Παραγωγός: Μάνος Ξυδούς


..Στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, ο Μάνος :  
«… καλά… αύριο, κατά τις 11:00, θα περάσω από το γραφείο… αλλά, μη περιμένεις πολλά, γιατί ο Σαραντής φωνάζει και δεν μπορώ να τον ακούω….». Την άλλη μέρα, κατά τις 11:+ καταφθάνει με μια σακούλα της ΕΜΙ. Μέσα υπήρχαν δύο «φρέσκοι», από την εργοστασιακή πρέσα κοπής, δίσκοι, με ασπρόμαυρο εξώφυλλο και χρωματιστά tags. Ο ένας δίσκος είχε προορισμό εμένα και ο άλλος, τον Ηλία Ξυνόπουλο. Στο μπροστινό μέρος του εξωφύλλου, η ασπρόμαυρη φωτογραφία έδειχνε ένα κρεβάτι επάνω στο οποίο ποζάρει ξαπλωμένη, κόντρα και πλαγίως, μια ολόγυμνη χοντρή γυναίκα! Στο εσώφυλλο, ένα φωτορομάντζο. Καταλάβαμε ότι ήταν από εκείνες τις σχεδιαστικές «παλιοδουλειές» του Δημήτρη Αρβανίτη ο οποίος πάντα ενέδιδε όταν του προέκυπτε δουλειά για σχεδιασμό τολμηρών εξωφύλλων. Οι χρωματιστές ετικέτες γράφουν: ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΕΣ – ΔΙΣΚΟΣ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΣ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑΣ (LP 064-71244)! Ήταν η περίοδος που το κράτος του ανατέλλοντος ΠΑ.ΣΟ.Κ, τα ‘χασε… με τον Μαρούδα, στη λογοκρισία της οδού Ζαλοκώστα!

Χαζεύαμε με τον Ηλία το εξώφυλλο και δίπλα μας ο Μάνος να αδημονεί αμίλητος… Έκπληκτος τον ρωτώ: «Τι είναι αυτό… Μάνο;…» κι ο Μάνος, με αγωνιώδες χαμόγελο κρυφής ευχαρίστησης –προφανώς για το αποτέλεσμα που κρατούσε στα χέρια του- σπάει τη σιωπή του: «…άντε ρε μμμαλάκα… βάλε να ακούσουμε… μ’ έχεις τόση ώρα και περιμένω;…» Μετά από αυτό, ο Μάνος επανήλθε στη σιωπή του αλλά, είχε καρφωμένο το «ομιλητικό» βλέμμα του επάνω μας. Ένα βλέμμα, χαρακτηριστικό των ανθρώπων που σκέφτονται πολύ. Ο δίσκος «κάθεται» -επιτέλους, για  Μάνο- στο πλατό, κλείνουμε τις πόρτες, ανεβάζουμε την ένταση του ενισχυτή και τα tracks κυλούν σε 33 1/3 rpm  :
...
 
Disco Tsoutsouni
Ο Τεκές
One Song for the Calavrita Place
Ερωτικό
Το Παιδί του Σωλήνα
Για την Γιορτή της Μητέρας
Πάρε το Χαπάκι σου
Οι Εκλογές
Μουσικές Ταξιαρχίες
 
...
 Μετά την ακρόαση, ο Μάνος έφυγε σιωπηλός με τους οκτώ δίσκους που μου πήρε κι εγώ, έφυγα για το σπίτι με τον έναν που μου άφησε. Πέρασε ένα εικοσιτετράωρο, χάζεψα ξανά το εξώφυλλο και τότε πρόσεξα ότι, ο Μάνος, ήταν ο παραγωγός του δίσκου! Αυτή, η σχέση μας, κράτησε έως το καλοκαίρι του 1989. Μετά, χαθήκαμε…. Εσείς πιστεύετε ότι, δεν θα ξαναβρεθούμε;



Είναι πάρα πολλά που μου' ρχονται στο νου σκεπτόμενος την έκδοση του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών. Πρώτα το πως συζητούσαμε με τις διάφορες εταιρείες δίσκων και το πως αντιμετωπιζόμασταν με επιφύλαξη. Μετά, το θέμα της λογοκρισίας και πώς πήραμε το το νούμερο εκτύπωσης του δίσκου για να κοπεί στο εργοστάσιο της ΕΜΙ,την αντιμετώπιση εκ μέρους των ηχοληπτών κ.λ.π
Αλλά ένα γεγονός που μου έχει μείνει μεταξύ αστείου και σοβαρού ήταν όταν ένα πρωί, λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία του δίσκου, βγήκα από το σπίτι μου κατά τις 10 ή 11 το πρωί για να αγοράσω εφημερίδα και να πάω στο σπίτι των γονιών μου που έμεναν ακριβώς ένα τετράγωνο πιό κάτω.
Πηγαίνοντας στο σπίτι, βλέπω απέξω το αστυνομικό αυτοκίνητο και την μητέρα μου να μιλάει μαζί τους. Κάτι κατάλαβα, γυρνάω πίσω στο σπίτι μου, το γνωστό ασφαλίτικο ήταν απέξω και περίμενε. Επιστροφή στο περίπτερο, ελεφρώς αλαφιασμένος παίρνω τηλέφωνο τον Τζιμάκο και τον Δρόλαπα, τους λέω τι συμβαίνει, δίνουμε ραντεβού με τον Τζίμη κοντά στον άδωνι στο Χολαργό και μαζί συναντάμε τον Γιάννη Δρ. Μαθαίνουμε ότι ο Γιώργος Πετσίλας έχει συλληφθεί ( διευθυντής τότε της ΕΜΙ) και ο Μάνος Ξυδούς 
( παραγωγός) έχει εξαφανισθεί προς άγνωστη κατεύθυνση μέχρι να περάσει το αυτόφωρο. Αλλά το αυτόφωρο δεν τελείωνε γιατί το αδίκημα ήταν Περί Τύπου και ήταν διαρκές. Φιλοξενηθήκαμε σε διάφορα σπίτια στους πρόποδες της Πεντέλης, στο σπίτι του Χρήστου στη Ραφήνα και στην Ασκληπιού στο σπίτι των Φατμέ ή του Νίκου Ζιώγαλα ( δεν κατάλαβα ποτέ ποιός έμενε εκεί).Στα μεσοδιαστήματα από σπίτι σε σπίτι μας χαιρετούσαν διάφοροι ακροατές του group και χαζογελούσαν συνομωτικά.Κάποια μέρα ( δεν θυμάμαι πώς) έληξε η δίωξη, κάποτε έληξε και το συγκρότημα.Ωραία πάντως περάσαμε.


του ΒΑΓΓΕΛΗ ΒΕΚΙΟΥ

ΠΗΓΗ: 100 Δίσκοι και η ιστορία τους - ειδική έκδοση ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


...


*O Mάνος Ξυδούς μαζί με τον Τζίμη Πανούση είχαν την επιμέλεια και του δίσκου: Μουσικές Ταξιαρχίες και άλλες αηδίες που κυκλοφόρησε στα 1995.
...


Related Posts with Thumbnails